23 December 2009

Obsession: 2

"Caution, Caution! " Nedanstående inlägg visar verkligen på en knäpp och obsessed och highly störd människa...Yep, that's me...



Även fast jag bara var elva år gammal (Skyll inte på mig! Det var faktiskt bibliotekariens fel, det var hon som sa att jag skulle hämta den tjockaste boken...och tro mig, de här böckerna är en hel del tjockare på tyska än på svenska/engelska) när jag läste den första utav "Outlander-sagan", vilket är highly inappropriate, så var jag hooked från och med första meningen. Dessa böcker har varit med mig under hela min uppväxt och präglat mig på många olika sätt. Jag tror, men jag kommer inte riktigt ihåg, att de första 3 böckerna i serien fanns ute när jag började läsa dem ( mamma undrade varför jag alltid försvann på mitt rum efter skolan och inte syntes till fram tills det var dags att cykla till skolan nästa dag (och även fast päronen kom in och släkte lampan kl. 9 på kvällen så sov jag aldrig efter det, finns ju ficklampor som går att använda ..eller hur) och det under flera månader..faktiskt)

Så jag har varit tvungen att vänta, vänta tills nästa bok kom ut, och tro mig, det var ingen lätt sak när man är en teenager, innan internet fanns. (Nu kan jag i alla fall gå och läsa Diana Gabaldons blog, som förkortar väntetiden, ibland så finns det excerpts av den nya boken tillgänglig osv.)
Jag har även lärt mig svenska med hjälp av dessa böcker. Mer om det här.

Favoriten är och förblir för alltid den första boken i serien



(2 svenska utgåvor + 1 engelsk / Har läst den väldigt många gånger på tyska / Har en till svensk utgåva hemma i Schweiz)


Bok 5, den första som jag läste på svenska först, har faktiskt inte läst den på tyska än:

( 2 svenska + 1 engelsk)

Bok 6, läst först på tyska då den kom ut på tyska innan den kom ut på engelska!



( 1 tysk, 1 svensk och 1 engelsk)

Bok 7: Visst är den vacker?


- har inte läst ut den än, håller på att spara..den som väntar på något gott väntar aldrig för länge :)

No comments :

Post a Comment