27 August 2009

An Echo in the Bone

Jag drömde om unge Ian i natt. Ganska konstigt faktiskt. Ingen aning vad som "triggered" det. Nya boken, An Echo in The Bone, kommer ut snart. Och jag har inte ens lagt en beställning på den, eftersom jag fortfarande är osäker om jag verkligen ska beställa från amazon. Varför kommer den ut i slutet på september i USA men i början av januari i England, blir ju alldeles tokig, engelska är engelska. Och jag måste ju ha den, oavsett om jag läser den på en gång eller inte.
Det är ett tag sen jag hängde på Ladies of Lallybroch board, eller inne på Compuserve , hon Herself har inte bloggat på ett tag, vilket man ju kan förstå eftersom hon ju faktiskt skrev klart boken.

Jag hoppas verkligen inte att Ian dör i boken..oj vad det skulle göra ont i hjärtat..

Jag var 11 eller 12 år gammal när jag läste första boken. Bibliotekariens fel faktiskt. Biblioteket i byn var inte särskilt stort, och när jag hade nått den åldern hade jag ju förstås redan läst alla böcker som fanns i barnavdelningen och en stor del inne på ungdom/unga vuxna - avdelningen. Dessutom fick man bara låna 3 böcker åt gången. Tror hon som jobbade där började ledsna på mig..haha, jag var där nästan varje dag och en vacker dag så sa hon till mig, gå till vuxen avdelningen och ta den tjockaste boken du kan hitta. Well, jag hittade inte bara en utan tre. Varenda en hade över 1000 sidor. Man kan lugnt säga att det tog ett tag tills jag kom tillbaka. Jag vet inte hur många gånger jag har läst dessa böcker, den första i serien flest gånger, bok nummer 6 har jag inte ens läst klart faktiskt..håller på att spara de sista sidorna tills bok Nr. 7 kommer ut. Dessa böcker har varit med mig under en stor del av mitt liv. Jag har lärt mig svenska med hjälp av dem, senare engelska. Självklart är det inte bara böckerna, men de hjälpte mig. När de tyska böckerna tog slut och jag inte hade någonting annat att läsa, gick jag ner till Åhléns och köpte "Främlingen" och det tog flera veckor innan jag hade kämpat mig igenom den, men jag lyckades. Jag har läst böckerna på tre olika språk, innehållet förändras hela tiden, det är inte bara språket, utan även för att jag har blivit äldre och min "livserfarenhet" förändrar böckernas innehåll. Ibland är det svårt att säga om livet har påverkat böckernas innehåll, eller om böckernas innehåll har förändrat livet.
Det är ett tag sen jag har läst i dem, ett tag sen jag diskuterade dem, ett tag sen jag har läst excerpts. Jag har glömt bort. Undrar om drömmen var ett tecken.

No comments :

Post a Comment