21 December 2009

Schinkegipfeli

Det blev ingen resa till Västerås idag, utav flera anledningar.
Det blev trots allt sent inatt. Ville verkligen gå och lägga mig, sova, så slut var jag. Men jag skulle dock bara läsa "10 minuter" innan jag skulle sova..men 10 minuter blev en timme, en timme blev två osv. Det var nästan morgon när jag äntligen släckte lampan. I morse..(almost noon) var jag alldeles för trött för att åka någonstans.
Istället så blev det bakning, lite hemlängtan ledde till att jag bakade min favorit-mat, även fast det inte smakade likadant som hemma. Men jag gjorde det utan kokbok ( som om man skulle behöva en sådan till något sånt) utan bara gjorde allt på måfå....märkte i processen att ugnen håller på att lägga av, satte igång den när jag började då den alltid brukar ta 15 minuter innan den blir varm...men förberedelserna drog ut lite på tiden (då jag var tvungen att kasta penseln och några andra mishaps) och när jag tittade till ugnen en ca 30 minuter efter att ha vridit igång den så var den fortfarande inte varm....men I had to make do..så istället för ca 10 minuter i ugnen så var jag tvungen att grädda dem i 30 minuter..och degen blev alldeles för torr...aja...det var mumsigt gott i alla fall...och så ett glas rödvin till (kände mig väldigt dekadent när jag satt i köket, kl. 2 på eftermiddagen och drack vin och åt mumsig god mat..hahaha).
Nu är boken ( The Lost Guide to Life and Love by Sharon Griffiths) utläst..ska ta mig an disken...
Får se om det blir en promenix lite senare, det är ju faktiskt inte lika kallt längre..men å andra sidan så har jag ju faktiskt gett upp det där med vikten ( som man ser av frossandet tidigare idag)...the one who lives shall see...

Ikväll ska jag mysa ned mig i soffan och kolla på "The Ugly Truth" på blu-ray..livet är skönt :)

Jag har förresten fortfarande inte kunnat släppa Avatar..vilket nog är ett bra tecken.

My food today:



Innan gräddningen. De blev inte så fina, då man egentligen borde använda sig av en rund deg..dessutom så gjorde jag dem bara åt mig själv, så jag använde inte heller någon linjal, därför blev bitarna olika stora..
Fyllningen består av: Gammaldags Senapspanerad och griljerad utan onödiga tillsatser Julskinka ( eftersom jag inte hann gå på Lidl som brukar ha den perfekta kokta tyska skinkan som kommer tillräckligt nära den vi haR hemma i Schweiz) + Castello Gräddost med Vitlök ( istället för Cantadou som jag brukar använda, ville pröva något nytt) + Gul lök ( som jag aldrig använder, men tyckte att Castellon var lite klen i smaken jämfört med Cantadou) + Aromat/paprika/pepparmix
Degen var lite trasig, förmodligen pga lagringsfel i butiken, så det var upplagd att de skulle gå sönder..dessutom så hade jag något för mycket fyllning..men who cares..det smakar ju gott ändå..haha

No comments :

Post a Comment