08 October 2009

Bokabstinens

Jag har aldrig haft så svårt att hitta böcker förut! Seriöst. Hur svårt kan det vara att hitta en bok att läsa? Väldigt svårt verkar det som! Jag har köpt hela 15 !!! böcker den senaste månaden jag inte kunde läsa. Jämför det med 4, för fyra är det antal böcker som jag köpte och läste den senaste månaden. Helt galet. Jag brukar läsa 4 böcker i veckan, minst.
Vad är det som har förändrats? Jag? Har jag förändrats medan allt annat har förblivit sig likt? Eller är det snarare jag som har stått stilla, medan allt runt omkring mig förändrades sakta med säkert? Är det finanskrisens fel? Jag som ibland kan gilla lite udda böcker av nya författare, att de stora förlagen inte vågar ge de ut, eftersom de inte garanterar vinst? Folk vågar inte skriva om sådant längre som de skrev om innan krisen? Nu måste allt vara seriöst och reflekterande? Eller ha med pengar/jobb kriser/problem att göra? Exempel: "Confessions of a Reluctant Recessionista" by Amy Silver. Jag är så trött på det. Usch..jag vill ha nåt att läsa nu! Inget tungt, det har jag tillräckligt med i An Echo in The Bone, eller i kurslitteraturen, eller till och med i mejlen hemifrån! Jag vill försvinna i en annan värld, även om det bara är för några timmar. Jag vill ha den där lyckokänslan jag får av att läsa en bra bok, känslan i magen jag får när jag är i skolan, eller på stan och plötsligt minns att en bra bok väntar hemma, ååå som jag längtar!

Jag var på akademibokhandeln igår, i Muppsala. De har ju ingen urval alls på engelska böcker, men jag försökte ändå. Hittade som väntat ingenting. Stannade av en slump framför barn/ungdomshyllan, där de till exempel har Twilight på engelska. Såg "Emily"..lyckorus...men nähä..de hade inte bok 3, som jag så gärna hade velat läst. Fick gå tomhänt därifrån.

Känns desperat att lista böckerna som jag väntar på redan nu..framförallt med tanke på att några kommer ut nästa år, vår/sommar. Hjälp!

  • Bachelor and Spinster Ball - Janet Gover ( November)
  • A Field Guide to Burying Your Parents - Liza Palmer ( November)
  • Becoming Scarlett - Ciara Geraghty (Januari)
  • I Heart Hollywood - Lindsey Kelk (Januari)
  • Nina Jones and the Temple of Gloom - Julie Cohen ( Mars)
  • The Thinking Girls Crumpet - Jane Costello (April)
  • The Good, The Bad and The Dumped - Jenny Colgan ( Maj)
Utbudet är väldigt klent...det ser inte bra ut inför framtiden :(

1 comment :

  1. Hej! Lite boktips från mig:
    * The Lost Art of Keeping Secrets av Eva Rice
    * Maisie Dobbs-serien av Jaqueline Winspear.


    Nu kommer jag inte på fler, är så sjukt trött. Återkommer. :)

    ReplyDelete