28 August 2009

Böcker

Juppieee, jag fick ett bokpaket med fem böcker idag! Äntligen något att läsa igen! Det är fem författare som jag inte har läst någonting av tidigare. Så jag får se hur det blir, om de blir lästa eller om de åker direkt in på bokhyllan där de får förgylla min värld.
Två vet jag kommer att bli lästa. Det är tråkiga böcker. Böcker man läser som tidsfördriv, i väntan på nåt bättre. Böcker som engagerar precis tillräckligt för att man plockar upp dem från golvet ( till skillnad från dem som är så tråkiga att det är jobbigare att öppna dem än det är att diska, eller städa eller PLUGGA), men de engagerar inte tillräckligt för att man bryr sig om huvudkaraktärerna, man bryr sig inte vad som händer dem, vad de tänker och hur de har det, karaktärer man glömmer bort på en gång. Boken är förutsägbar, innehåller inga secret ingredienser, man går från A till B till C, inga omvägar, inga missförstånd, inga bakslag.

De andra tre böcker är mer lovande, för det första så är två utav dem skrivna utifrån Jag-perspektivet. Något som jag personligen gillar väldigt mycket ( jag vet att de flesta inte gillar det alls). Det blir lättare att identifiera sig med personen, man får ingen utifrån bild om hur personen ser ut och vilka egenskaper hon har, utan man står i mörkret, det är då fantasin får flöda. Jag gillar att inte veta vad som kommer att hända, att veta precis lika mycket som huvudpersonen gör.

När jag ställde in mina nya böcker i min bokhylla, som för tillfället är sorterat efter FFS metoden ( Författare, Färg och Storlek) i två enstaka fall efter hur framsidan ser ut, började jag fundera på de olika förlagen som finns, varför så många använder sig av ett djur som symbol.

  • Pingvin - Penguin
  • Varg - Orion
  • Tupp - Bantam Books
  • Svan - Black Swan
  • Lejon - Loewe
  • Sittande Varg - Hjalmarson & Högberg
  • Uggla - Pan
  • Delfin - Houghton Mifflin
  • Fisk - Fischer
  • Grip - St. Martins Griffin
  • Hund - Corgi Books
  • Känguru - Pocket Books
De flesta böcker har dock bokstäver som logga, som:
A - Avon, Arrow Books
B - Brava, Bra Böcker, Berkley Sensation
D - Dutton
H - Hodder
N - Norstedts
R - headline review

Andra har som tema Shopping och Kläder:

Shopping bag - Avon Trade
Bärkasse - Down Town Press
Röd klänning - Red Dress Ink.
Klädgalge - Little Black Dress




No comments :

Post a Comment